Házi szemetes szagtalanító

Orbán Szilvi | június 19, 2013
Mi van akkor, ha még nem telt meg a szemetes, de már most szaga van, mi pedig nem szeretnénk pocsékolni a zsákot? Nálunk ez sokszor előfordul, mivel csak ketten vagyunk és viszonylag kevés szemetet termelünk. Irulva-pirulva bevallom, hogy idefenn nem szoktuk szelektíven gyűjteni a szemetet, van egy 35 literes kukánk (amibe természetesen nem jó a 35 literes zsák...), abba megy minden vegyesen. Egyedül a papírt szoktuk levinni a tőlünk kb. 150 méterre levő szelektív hulladékgyűjtőbe (tudom, még egy ejnye-bejnye), illetve ha sok üveg vagy sok műanyag üveg gyűlik össze, de ilyen évente egyszer-kétszer van, mivel nem iszunk ásványvizet literszámra - Győrnek nagyon jó ivóvize van - és megrögzött energiaital fogyasztók sem vagyunk. A konzervdobozokat pedig kreatív célokra gyűjtöm (hihi).

A sima háztartási hulladéknak pedig szaga van, ebben a nagy melegben meg főleg. Mióta diétázom, a csirkehúsról leszedem a bőrt, a kutyának nem adom oda, így egyenesen a kukában landol. Hiába teszem nylontasakba, és kötöm össze szorosan a száját, másnapra már dögszagban úszik a kuka és környéke.

Mivel boltokban én még nem láttam kuka szagtalanítót (ha valaki hallott róla, írja meg), elkezdtem kutatgatni a neten egy kicsit. Itt meg is találtam rá a megoldást, s a mai nap el is készítettem a házi szemetes szagtalanító kis tablettáimat :)) Már az elkészítése alatt is tobzódtam az illatokban :)

Hozzávalók:
3/4 bögre szódabikarbóna
1/2 bögre só
1 citrom
1/2 teáskanál mosogatószer


Nekem most gránátalmás és narancsos Jar-om volt itthon, de bármilyen mosogatószer megteszi. Ha nagyon öko-k szeretnénk lenni, tehetünk bele olyan mosogatószert is. :) A citromot nem kell megtisztítani sem, hiszen nem étkezési célra kell. Sónak jódozott vákuumsót használtam, mert ez kellően aprószemű, a nagyszemű só itt most nem jó megoldás. A szódabikarbóna meg most sima étkezési, mert amit a Zöldboltból rendeltem elfogyott, de ez is tökéletesen megfelel. Egyébként ha zacsisat veszünk, akkor 3 tasaknyi kell hozzá az 50 grammosból. 


 

A szódabikarbónát és a sót egy tálban alaposan elkevertem. Legalább olyan jól el kell keverni, mint amikor pudingot készítünk, és a pudingport összekeverjük a kristálycukorral. Ott is jó, ha jól eldolgozzuk, hiszen akkor csomós lesz a pudingunk.  

 

Ezután fogtam a citromot és a fogantyú nélküli reszelőmet (no nem direkt ilyen kell hozzá, csupán nekem árválkodik a fogantyúja nélkül, ugyanis mindig lecsúszik és nem egyszer reszeltem le emiatt az ujjamból is egy darabot) majd belereszeltem a héját. Hmmm, imádom a reszelt citromhéj illatát, egy kis adagnyi is elég ahhoz, hogy isteni citromillat lengje be a konyhát :)) 

 

Ezután a mosogatószer következett, ugye milyen szép színe van? :))

 

Végül a citrom levét is belefacsartam. Fontos, hogy kis adagokban adjuk hozzá, mert csak annyi kell belőle, amennyitől összeáll a keverékünk. Gyakorlatilag olyan állagúnak kell lennie, mint a homokvár építéséhez használt vizes homoknak. A szódabikarbóna és a citrom leve azonnal reakcióba lép egymással és szépen pezsegni kezd :)) 

 

Talán látszik a képen egy kicsit, hogy milyen állagúnak kell lennie :) 

 

Miután elkészültem a keverékkel, valami kis forma után kezdtem el kutatni, amivel szép tabletta formákat alkothatok, de nem nagyon találtam. A fiókban végül is a teatojás teteje akadt a kezembe, a célnak ez is megfelelt :) Minél kisebb a forma, annál több tablettát gyárthatunk (még a műanyag kupak is megfordult a fejemben, de akkor már készen voltam velük). 

Ezután már csak annyi dolgunk van, hogy egy éjszakára elköszönjünk tőlük, tegyük őket olyan helyre, ahol biztonságban vannak és száraz a levegő. Ha szépen kiszáradtak, befőttes üvegben vagy egy jól zárható dobozban tároljuk őket. Ha pedig szaga van a szemetesnek, de még félig van csak tele, dobjunk bele egy tablettát és kész is, a szag tovaszáll :)

+1 felhasználási javaslat: ha a mosogatónk lefolyójából kellemetlen szag árad, tegyünk a lefolyóba egy tablettát és engedjünk rá vizet. 

UPDATE: éjszaka alatt szépen meg is keményedtek, kiszáradtak :) Mától ez a kis befőttes üveg lett a lakhelyük, alig várom, hogy kipróbáljam :)) 

 

12 megjegyzés:

  1. Ez nagyon jó!!!:) Mekkora ötlet!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ugye? Amikor megláttam, azonnal el kellett készítenem :)

      Törlés
  2. Hogy ez milyen jó ötlet! Ki fogom próbálni. :)

    VálaszTörlés
  3. Remek otlet! Ma en is kiprobalom. Koszi! Halas leszek, ha valoban orvosolja a problemat! :)

    VálaszTörlés
  4. Szia Szilvi! Megcsináltam tegnap este, ma reggelre szépen ki is száradtak :) Ugyanúgy teatojásban formáltam őket. Az jutott eszembe, hogy nem túl nagyok így? Te használod már a tablettáid?
    Köszönöm a receptet: Nóri

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Nóri! Amikor már a teatojással csináltam, akkor jutott eszembe, hogy talán műanyag kupakban is lehetne csinálni, de utána inkább maradtam az eredeti tervnél, hiszen nagy a kukánk, egy kis tabi elveszne benne :) s mint utólag kiderült, kellett is akkora :D Ha nagyon büdös, lehet beletenni plusz egyet nyugodtan :))

      Törlés
  5. Szióka :) Na, ma végre én is elkészítettem, holnap referálok, hogy sikerült-e :) Én nem használtam hozzá formázót, egész egyszerűen csak kis golyókat formáztam, és a sütőpapírra téve tabletta formává lapítottam :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De jó :) kíváncsi vagyok, hogy sikerült majd :)

      Törlés
  6. Hello. Ez valójában a konyhamalac tisztításához készült. Csak azért mondom, mert nem értettem, hogy a kukában hogyan fog ez viselkedni mint egy száraz tabletta (már, ha az lesz egyszer, mert ez még kérdéses). Mindegy, most már elkészült egy kisebb adag. Azért tök jó lett volna, ha még páran ideírják, hogy sikerült és hasznos-e....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! Igen, tudom, hogy az eredeti cikkben ahhoz készült, de nekünk olyanunk nincs, így kipróbáltam a szemetessel és bevált. A szódabikarbóna köztudottan jó szagelszívó, a mosogatószer és a citromhéj ad neki egy plusz illatot. A 35 literes kukánkál elegendőnek bizonyult, de nagyobb méretnél nincs tapasztalatom.

      Törlés
    2. Szia, köszi a választ. Én alapvetően a nagy kukába kerestem valamit, így, hogy írod, 35 literbe tetted, az valóban nem ugyanaz. A tablettáról röviden: az enyém is elég könnyen elemeire hullik, sajnos nem tudom, hogyan lehetne tömöríteni. Előfordulhat, hogy sok citromlevet tettem bele, így amikor az kiszárad, az egész anyag porózusabb lesz, mert olyan sok helyet kitöltött a folyadék. Majd belekanalazom a szemetesbe... :D
      Mindenesetre azért köszönöm a cikket.

      Törlés